investa group

Under Boendetiden

Bo hos Investa – tillsammans skapar vi trygghet och trivsel

Att hyra en lägenhet hos Investa innebär ett gemensamt ansvar för att skapa en trygg, trivsam och välskött boendemiljö. Under din boendetid förväntas du följa hyresavtalet och visa hänsyn till både fastigheten och dina grannar. Det handlar bland annat om att undvika störningar, ta hand om din lägenhet, använda gemensamma utrymmen på ett respektfullt sätt samt följa regler för säkerhet och underhåll. 

Vi värnar om ordning och säkerhet i våra fastigheter, vilket innebär att vissa installationer kräver tillstånd och att felanmälningar görs via vår hemsida. Vid frågor om nycklar, underhåll eller uthyrning är det viktigt att följa våra rutiner.

Våra regler regleras i Hyreslagen och hyresavtalet. Några grundläggande regler:

  • Störningar och Tystnad:
    Visa hänsyn – efter kl 22.00 ska det vara tyst. Vid allvarliga störningar, ring Polisen 112. Vid andra klagomål, gör en felanmälan.
  • Drogfrihet och Rökförbud:
    Drogfrihet är ett krav och rökning är förbjuden inomhus. Rökning ska ske utomhus utan att störa grannar.
  • Husdjur:
    Aggressiva djur, lösspringande katter och exotiska djur är inte tillåtna i fastigheten.
  • Besök och tillfälliga gäster
    Hyresgästen är ansvarig för att deras besökare följer ordningsreglerna och uppträder på ett sätt som inte stör andra boende. Om klagomål om störningar eller skador på fastigheten förekommer, är det hyresgästen som bär det yttersta ansvaret och den som blir ansvarig för eventuella konsekvenser. 

Du ansvarar för att vårda lägenheten. Normalt slitage är okej, men onormalt slitage eller skadegörelse kan leda till ersättningsansvar.

Tips:

  • Undvik att göra stora hål i väggar och tak

  • Ej tillåtet att klistra upp föremål på väggar och tak

  • Ej tillåtet att montera TV på väggen

  • Ej tillåtet att borra i badrummet

  • Planera möbleringen för att undvika fläckar och slitage

     

  • Rensa golvbrunn och vattenlås
  • Åtgärda stopp i toalett
  • Avkalka duschmunstycke och blandare
  • Rengör spis, ugn, köksfläkt, kyl, frys, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare
  • Håll ventiler och fönster rena
  • Åtgärda stopp i toan
  • Åtgärda stopp i golvbrunnen
  • Byta glödlampor och lysrör
  • Byta proppar och återställa jordfelsbrytare
  • Byta batterier i brandvarnaren

Genom att visa hänsyn till både gemensamma utrymmen och sina grannar bidrar alla till en trevlig och välfungerande miljö där alla kan känna sig välkomna. Ett gott samarbete är grunden för trivsel i huset och för att ni som hyresgäster ska kunna nyttja alla gemensamma funktioner på bästa sätt. 

  • Tvättstuga
    Att ha tillgång till en gemensam tvättstuga innebär många fördelar, både för den enskilda hyresgästen och för miljön. Genom att dela tvätt-utrustning mellan flera hushåll minskas den totala energiförbrukningen vilken ger en mindre miljöpåverkan samtidigt som det minskar elkostnaden för den enskilda hyresgästen. För att en gemensam tvättstuga ska fungera på bästa sätt är det dock avgörande att alla hyresgäster tar sitt ansvar. Det innebär att följa de regler och rutiner som finns kring både städning och att tvättstugescheman följs ordentligt och att man ser till att maskiner och utrustning brukas med omsorg och respekt.
    Här kan du läsa om våra tvättstugeregler och rutiner. 
  • Sophantering
    Hyresgästen ska källsortera sina sopor i enlighet med de möjligheter som finns i fastigheten. För att vi alla ska kunna bidra till en ren och hållbar miljö är det avgörande att sophanteringen sköts på rätt sätt. Var noga med att sortera dina sopor korrekt och se till att de hamnar i rätt tunna.
    – Brun tunna: I det bruna kärlet  sorteras matavfall i särskilda bruna matavfallspåsar avsett för matrester och annat organiskt avfall. Exempel på vad som får slängas i det bruna kärlet är matrester, kaffefilter och kaffesump, tepåsar och hushållspapper. 
    – Grön tunna: I det gröna kärlet slänger du ditt restavfall, vilket är det som blir kvar när du har sorterat ut matavfall, förpackningar och returpapper. Detta är avfall som inte kan återvinnas eller komposteras. Exempel på detta är blöjor, tops, kattsand, snus, ballonger och kuvert. Vi vill påminna om att felaktig sortering kan leda till extra kostnader. Om soporna inte sorteras rätt och hamnar i fel tunna kommer hyresgästerna att debiteras för detta. Vi vill på förhand tacka för att du hjälper till att hålla vårt boende rent och miljövänligt. Om du är osäker på hur du ska sortera dina sopor kan du gå in på Avesta Vatten och Vafab Miljös här för att läsa mer om detta.
  • Trapphus
    Det är förbjudet att placera föremål i trapphuset eller i andra allmänna utrymmen. Det är ej tillåtet att förvara exempelvis cyklar, möbler, barnvagnar och reklamvagnar i trapphuset på grund av säkerhetsskäl. Trapphuset är en viktig utrymningsväg vid brand eller annan nödsituation och måste därför alltid hållas fri från hinder för att säkerställa en trygg och snabb evakuering. Föremål som placeras i trapphuset kan också försvåra städning, skada fastighetens ytskikt samt öka risken för olyckor. För att upprätthålla både säkerheten och trivseln i huset ber vi därför alla hyresgäster att respektera detta och använda avsedda förråd eller anvisade platser för förvaring. Föremål som trots våra förbud förvaras i trapphuset eller allmänna utrymmen kommer att avlägsnas från platsen. Vi tackar för er förståelse och samverkan för en säker och trivsam boendemiljö.
  • Fönster, entrédörrar och balkonger
    Dörrar och fönster i källare, på vind och i andra allmänna utrymmen ska hållas stängda. För att säkerställa en trygg och välfungerande boendemiljö är det viktigt att alla hyresgäster hjälper till att hålla lägenhetsportar, källar- och vindsdörrar och gemensamma fönster och balkongdörrar stängda. Att hålla dessa stängda minskar risken för obehöriga att ta sig in i fastigheten, vilket ökar både säkerheten och tryggheten för alla boende. Stängda dörrar och fönster bidrar dessutom till att fastighetens uppvärmning och ventilation kan fungera effektivt och korrekt, vilket leder till minskad energiförbrukning och bättre komfort för samtliga hyresgäster. Det skyddar också fastigheten mot skador från väderpåverkan såsom kyla, fukt och nederbörd. 
    Vi ber därför alka hyresgäster att vara uppmärksamma och ansvarsfulla och alltid se till att dörrar och fönster är ordentligt stängda efter användning. Genom gemensamma insatser skapar vi en trygg, trivsam och hållbar boendemiljö för alla.
  • Förråd
    Som hyresgäst hos Investa har du tillgång till ett eget förråd, antingen i källaren eller på vinden. Här berättar vi hur det fungerar och vad du behöver tänka på.
  • Tillgång till förråd Alla våra hyresgäster har ett förråd kopplat till sin lägenhet, antingen i källarplan eller på vinden. Förråden är märkta med både en siffra samt lägenhetsnummer för att göra det så enkelt som möjligt för er hyresgäster. Vilket förråd som tillhör din lägenhet finns noterat i hyreskontraktet. 
  • Trygg och säker förvaring
    Vi värnar om säkerhet i våra förrådsutrymmen. Samtliga dörrar till källare och vind ska hållas låsta och vi rekommenderar att hyresgäster använder kraftiga hänglås till sina enskilda förråd. Av säkerhetsskäl får brandfarliga vätskor, gasbehållare och liknande inte förvaras i förråden och det är även viktigt att du undviker att förvara livsmedel där eftersom det kan dra till sig skadedjur. Eftersom förråden inte är utformade som säkerhetsklassade utrymmen, avråder vi från att förvara värdefulla eller oersättliga föremål där.
  • – Regler för förrådsutrymmen
    Förråden hos Investa är avsedda för privat förvaring och får inte användas som extra bostadsutrymme, arbetsplats eller för kommersiell verksamhet. Det är inte tillåtet att vistas eller sova i förråden eller att koppla in el-utrustning utan tillstånd. Utrymmena är inte byggda eller godkända för annan användning än förvaring. Gemensamma gångar i källaren och på vinden ska hållas helt fria från föremål för att möjliggöra en säker utrymning vid brand och för att underlätta för städ- och servicepersonal. Felaktigt placerade föremål i allmänna utrymmen kan komma att tas bort utan förvarning.
  • Felanmälan och underhåll
    Om du upptäcker skador eller problem i förrådsutrymmet, gör en felanmälan via vår hemsida. Vårt mål är att se till så att utrymmena hålls i gott skick för en trygg och långsiktig användning.
  • Cykelrum
    I flera av våra fastigheter har du som hyresgäst hos Investa tillgång till ett cykelrum, som gör det enkelt och säkert att förvara din cykel nära bostaden. Cykelrummen är placerade på bottenplan, i källaren eller på innergården och är endast tillgängliga för boende i huset. Att ha tillgång till ett cykelrum gör vardagen smidigare, särskilt för dig som cyklar till jobbet, skolan eller fritidsaktiviteter. Du slipper bära cykeln upp i trappor eller lämna den ute i väder och vind. Cykelrummen ska vara låsta och är skyddade från väderpåverkan, vilket minskar risken för stöld och slitage.
  • Vi uppmuntrar ett hållbart resande, och cykelvänliga lösningar är en naturlig del av våra bostäder. Hos Investa kan du bo klimatsmart och samtidigt bekvämt med cykelförvaring som en självklar del av boendemiljön.
  • Parkering
    Som hyresgäst hos Investa har du tillgång till parkeringsmöjligheter i anslutning till våra bostadsfastigheter i Avesta. Vi erbjuder olika typer av parkering beroende på fastighet med allt från vanliga utomhusplatser till motorvärmarplatser och ibland även carport.
  • Att ha en trygg och lättillgänglig parkeringsplats nära din lägenhet gör vardagen enklare, oavsett om du pendlar till jobbet, har barn i skola och förskola eller bara vill slippa leta efter parkering varje dag. Våra parkeringsplatser är väl underhållna och tydligt markerade för att skapa ordning och säkerhet i bostadsområdet. På de flesta av våra parkeringsområden erbjuder vi motorvärmarplatser som gör det enklare att starta bilen under kalla vinterdagar. Det är en uppskattad lösning bland våra hyresgäster i Avesta, särskilt under vinterhalvåret när temperaturen ofta sjunker rejält.
  • Motorvärmarplatserna hyrs ut mot en separat avgift under vintersäsongen och tillgången är begränsad. Om du är intresserad av att hyra en plats med motorvärmare är du välkommen att kontakta vårt kontor. Vi hjälper dig att se om det finns lediga platser vid din fastighet.
  • Innergård/Uteplats
    Många av våra fastigheter har tillgång till trevliga uteplatser, grönytor och innergårdar som skapar en trivsam och social boendemiljö. Innergården är en plats där du kan njuta av solen, låta barnen leka tryggt, fika med grannar eller bara koppla av i en lugn och grön miljö, mitt i bostadsområdet.
  • Vår ambition är att innergårdarna hos Investa ska vara rena, trygga och tillgängliga för alla hyresgäster. För att bevara den gemensamma trivseln är det viktigt att vi alla visar hänsyn och följer några enkla ordningsregler.
  • – Rökning är inte tillåten i gemensamma uteplatser eller på lekplatser
    – Visa hänsyn till dina grannar och undvik högljudda aktiviteter, särskilt under kvällstid
    – Hundar ska hållas kopplade och får inte rastas på innergården
    – Barn är välkomna att leka men vuxna ansvarar för att området lämnas i gott skick
    – Gemensamma grillplatser (om sådana finns) ska städas efter användning
    – Skräp kastas i anvisade kärl, alla hjälps åt att hålla rent och snyggt
  • Upplåsning av dörr
    Om du behöver få din dörr upplåst kan du kontakta oss på Investa under kontorstid , vardagar mellan 7.00-16.00. Skulle du behöva hjälp med att låsa upp under en kväll eller helg så kontaktar du oss på telefon 0226-322032 eller via vår felanmälan “här”. Lägenhetsinnehavaren måste kunna identifiera sig på plats då vi inte låser upp till någon utomstående. Oavsett dag eller tid debiteras du som hyresgäst för en upplåsning.

  • Borttappad nyckel
    Vid förlust av nyckel ska du omedelbart kontakt kontoret via vår felanmälan. Då behöver vi byta ut lås-cylindern av säkerhetsskäl. Kostnaden för cylinderbyte är 1500 kr och debiteras hyresgästen. 

  • Extranyckel
    Om ni i hushållet är i behov av en extranyckel är ni välkomna att kontakta vårt kontor. Detta är inget ni som hyresgäst får eller kan göra själva utan vi på kontoret hjälper er att beställa en kopia. Kostnaden för en extranyckel är 350 kr/styck och debiteras hyresgästen.

Är det så att du som hyresgäst har en lägenhet som har en balkong eller en uteplats som är ansluten till din lägenhet är det viktigt att du sköter om den så att den är städad och välskött. Om detta sköts finns stora möjligheter till att kunna ha en fin och mysig miljö att trivas i. Plantera gärna krukor och balkonglådor men tänk då på att sätta balkonglådorna på insidan av balkongräcket på grund av säkerheten och se även till så att du vattnar försiktigt så att det inte hamnar på din grannes balkong. Det är ej tillåtet att göra hål eller fästa saker på balkongräcket eller fasaden och inte heller måla om eller ändra utseendet på dessa. Det är inte heller tillåtet att mata fåglar vare sig på gården eller från balkongen då spilld mat kan locka till sig råttor och möss. Du som har en uteplats får gärna ha planteringar men det är du som hyresgäst som har ansvaret att ta hand om dessa och se till att det sköts om och ser välvårdat ut. En balkong eller uteplats är inget förråd och får därför inte användas som förvaringsutrymme. Vid en eventuell brand kan det få förödande konsekvenser. 

Att upptäcka skadedjur i sitt hem kan vara både obehagligt och besvärligt. Hos Investa tar vi problem med skadedjur i lägenheter och fastigheter på stort allvar. Vi arbetar förebyggande och agerar snabbt för att säkerställa en trygg, ren och hälsosam boendemiljö för alla våra hyresgäster. Vanliga skadedjur som kan förekomma i flerbostadshus är exempelvis silverfisk, mjölbaggar, vägglöss, myror, kackerlackor eller råttor. Dessa kan ta sig in i bostaden genom små springor via ventilation eller med bagage och livsmedel.

Vad du ska göra vid misstanke om skadedjur?

  • Kontakta oss omedelbart via vår felanmälan 
  • Flytta inte föremål mellan rum eller till andra bostäder
  • Dokumentera gärna skador eller insekter med bild om möjligt
  • Följ de instruktioner du får från saneringsföretaget eller vår förvaltning

Snabb rapportering är avgörande – ju tidigare vi får veta, desto enklare kan vi begränsa problemet och förhindra spridning till andra delar av fastigheten

Tips för att förebygga skadedjur i din bostad:

  • Förvara livsmedel i tätslutande förpackningar
  • Håll rent i kök, skafferi och soputrymmen
  • Täta springor kring rör och fönster vid behov
  • Städa regelbundet bakom spis, kyl och möbler
  • Undvik att ta in begagnade möbler/textilier utan kontroll

Som hyresgäst ansvarar du för att anmäla förekomst av skadedjur så snabbt du misstänker att det finns, det är viktigt för både din egen och dina grannars trygghet och det är vi som hyresvärd som står för en eventuell sanering.

Som hyresgäst hos Investa har du möjlighet att installera egna vitvaror som exempelvis diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare i din lägenhet, under förutsättning att installationen sker fackmannamässigt och har godkänts av vår förvaltning. Att ha tillgång till egna maskiner i bostaden kan ibland öka både bekvämligheten och funktionen i vardagen. Men för att säkerställa att både fastighet och grannar inte påverkas negativt finns vissa regler att följa.

  • All installation av diskmaskin, tvättmaskin eller annan fast utrustning kräver tillstånd från Investa

  • Arbetet ska utföras av behörig fackman, särskilt om det gäller el- eller VVS-anslutningar

  • Eventuella skador orsakade av felaktig installation kan bli hyresgästens ansvar

  • Maskinen ska placeras på ett sätt som minimerar buller och risk för läckage

  • Utrymmet måste vara anpassat för aktuell maskin, detta måste kontrolleras med vår förvaltning innan inköp

För att ansöka om att installera vitvaror i din hyreslägenhet, vänligen kontakta oss så hjälper vi dig att se över förutsättningarna i just din bostad.

Om du som hyresgäst upptäcker ett fel i din lägenhet eller i gemensamma utrymmen i fastigheten, ska en felanmälan göras via vår hemsida. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt och gör det enkelt för dig att rapportera problemet så att vi snabbt kan planera för åtgärd.

Att anmäla fel i god tid är avgörande för att vi ska kunna upprätthålla trygga, välskötta och fungerande bostäder. Vanliga ärenden kan gälla exempelvis droppande kranar, trasiga vitvaror, elfel, eller problem i tvättstuga och på innergård.

Vissa enklare åtgärder och underhåll i bostaden är hyresgästens ansvar och många mindre problem kan du lösa själv. Vi uppmanar därför alla hyresgäster att ta del av vårat avsnitt ”Hyresgästens ansvar”, där vi förklarar vad som ingår i det egna underhållet och hur du själv kan hantera vanliga fel. Du hittar även praktiska hjälp-guider och felsökningssteg för flera vanliga problem.

Jämför listor

Jämför